Monitoring mediów – jakie korzyści niesie dla marki?

  •   17 kwietnia 2024

Kto lubi naszą markę? Kto ją krytykuje? Gdzie opublikowano naszą wypowiedź? Czy czeka nas kryzys? To tylko niektóre z licznych pytań, na które odpowiedź znajdziemy monitorując media tradycyjne i internetowe. Monitoring mediów jest niezbędnym narzędziem wspierającym działania promocyjne i komunikacyjne. Jakie korzyści niesie?

Monitorowanie mediów sięga korzeniami połowy XIX wieku, kiedy to w pierwszych firmach zajmujących się usługami, zaczęto skanować publikacje prasowe i poszukiwać dla nich słów kluczowych. Następnie wycięte artykuły z zaznaczonymi frazami dostarczane były pocztą do klientów. Dzisiaj, biorąc pod uwagę, jak dużo informacji powstaje każdego dnia, taki monitoring byłby niewykonalny. 

Amerykańscy naukowcy dowodzą, że poprzez środki masowego przekazu dociera do nas każdego dnia ponad 100 tys. słów dziennie. Użytkownicy Facebooka, Linkedina czy Instagrama 24 godziny na dobę reagują na opublikowane newsy, komentują posty, wyrażają niezadowolenie lub pozostawiają lajki. Wśród nich znajdują się również nasi byli lub potencjalni klienci, którzy mogą wzmocnić naszą pozycję na rynku lub doprowadzić do kryzysu wizerunkowego. Od nas zależy, czy wolimy stać z boku, czy aktywnie uczestniczyć w dyskusji na swój temat, wyznaczając kierunek rozmowy. 

 

Przydatne narzędzie 

Monitoring mediów jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych w agencjach Public Relations. Polega na gromadzeniu, czytaniu, słuchaniu i obserwowaniu treści na konkretny temat zawartych w mediach, a następnie ich analizie. Na podstawie specyficznych słów kluczowych, mamy możliwość śledzenia na bieżąco interesujących nas faktów, zarówno tych, które dotyczą naszej firmy, jak i konkurencji. W gromadzeniu tych treści pomagają specjalne programy. Najczęściej wykorzystywanymi przez PR-owców są: NewspointBrand24SotrenderIMMMeltwaterPress-ServiceGoogle Alert.

Dzięki systemom do monitorowania mediów możliwa jest m.in. analiza wyników w czasie rzeczywistym, ocena, czy opublikowana informacja nacechowana jest pozytywnie, negatywnie czy neutralnie, znalezienie źródła wzmianki, analiza danych, określenie zasięgu publikacji, ekwiwalentu, liderów opinii, kontekstu dyskusji i wiele innych. 

 

Zrozumieć klienta

Narzędzia do monitorowania mediów oferują wiele funkcji, ale jakie tak naprawdę niosą korzyści?  Z ich pomocą możliwe jest określenie oczekiwań i potrzeb konsumentów. Samo prowadzenie profilu na Facebooku nie wystarczy, aby zjednać sobie społeczność i pozyskać nowych klientów. Dopiero długofalowa interakcja z nimi, wsłuchiwanie się w ich potrzeby i ich zrozumienie, może sprawić, że zadowoleni klienci staną się najlepszymi ambasadorami marki.

Jednak aby tak się stało, konieczna jest niemal natychmiastowa interakcja, możliwa dzięki monitorowaniu mediów w czasie rzeczywistym, a następnie wyciąganie wniosków z zamieszczanych wpisów. Taka analiza pozwala określić profil naszego klienta i dostosować produkt do jego oczekiwań. 

 

Pomoc w kryzysie

Monitoring mediów to również ważne narzędzie w walce z  kryzysem, nierzadko chroniące przed jego wystąpieniem. Pamiętajmy, że internet stał się obecnie miejscem, w którym konsumenci bardzo często wyrażają swoje niezadowolenie, publikują zdjęcia wadliwych produktów, składają skargi i zażalenia, krytykują poczynania marki. W porę wykryta przesłanka kryzysu może ustrzec firmę przed lawiną hejtu, prowadzącą do poważnego uszczerbku wizerunkowego.

Dlatego tak ważne, aby o wszelkich informacjach na nasz temat dowiadywać się, jak najszybciej, aby móc odpowiednio zareagować, a na wypadek pojawienia się kryzysu – określić jego zasięg i kontrolować przebieg. 

 

Bliżej konkurencji

Ustalenie strategii firmy, określenie słabych i mocnych stron, przygotowywanie nowych kampanii wymaga przeprowadzania regularnej analizy konkurencji zarówno tej obecnej, jak i potencjalnej, poznania ich oferty oraz pozycji na rynku. Również pod tym kątem monitoring mediów odgrywa nieocenioną rolę. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się o planowanych poczynaniach konkurencji czy nowych produktach wprowadzanych na rynek.

Źródłem wiedzy jest również ilość i częstotliwość publikacji na ich temat, a także sposób, w jaki komunikują się z potencjalnymi klientami oraz to, jak reagują na sytuacje kryzysowe. Na tej podstawie możliwe jest przeprowadzenie analizy porównującej ich działania z naszymi, określenie jak wypadamy na ich tle i czy w ogóle jesteśmy widoczni online. Analiza konkurencji to również nauka na błędach innych, pozwalająca nam w przyszłości uniknąć strat. 

Umiejętne wykorzystanie monitoringu mediów połączone z przygotowywaniem stosownych artykułów i informacji prasowych na temat marki oraz ich dystrybucja, skutkuje budowaniem pozytywnego wizerunku firmy, o której mówi się tak, jakbyśmy tego chcieli.