Kim jest Twój klient czyli o tym, jak tworzyć persony

  •   12 października 2018

Odpowiadając na pytanie „kto jest Twoim klientem” pewnie odpowiesz „kobieta, zamieszkująca duże miasto, powyżej 30 roku życia, zamężna. Ale możesz również odpowiedzieć nieco inaczej „pani Kasia, wykształcona 35-latka, mama dwójki uroczych dzieci Jasia i Heli. Na co dzień pracuje w korporacji, a w ramach hobby uprawia wspinaczkę górską. Jej życiowym wyzwaniem jest pogodzenie roli matki i pracy zawodowej”. Jak widzisz, różnica jest znacząca i polega na tym, że klienta numer dwa po prostu dobrze znasz.

Zbudowanie persony jest warunkiem koniecznym w prowadzeniu skutecznej komunikacji z klientami. Mając przed sobą konkretną panią Kasię, znasz jej bolączki i pragnienia, a także wyzwania, z jakimi codziennie się mierzy. Od czego zacząć budowanie persony?

Analizuj realne dane
Błędem jest, kreowanie persony według własnego “widzimisię”. To, że wymyślisz porywający opis swojego klienta, nie znaczy, że pokrywa się on z tym, co mówią dane statystyczne. To od nich trzeba rozpocząć ten proces. W tym celu sięgnij do kopalni wiedzy, jaką jest Facebook i Google Analytics, możesz również skorzystać z pomocy takich narzędzi jak: Brand24 czy SentiOne.

Pytaj, by nie błądzić

Przystępując do budowania idealnej persony, zastanów się, co chciałbyś o niej wiedzieć. Gotowe pytania pozwolą stworzyć pełny obraz Twojego odbiorcy. Na jakie obszary powinieneś zwrócić uwagę?
dane demograficzne (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie odbiorcy, to podstawowe dane, od których wychodzimy),
codzienne nawyki (spróbuj rozpisać dzień swojego odbiorcy od momentu gdy wstaje do momentu, gdy idzie spać i zastanów się, kiedy jest najlepszy czas, aby dotrzeć do niego ze swoim produktem/usługą),
wartości (co wyznaje twój odbiorca, dokąd dąży, co jest dla niego ważne – tutaj poznasz motywację zakupu produktu),
przeszkody (z czym codziennie i od święta mierzy się twój odbiorca i w jaki sposób jesteś w stanie mu pomóc),
praca (spędzamy w niej sporą część naszego życia, to gdzie i jak pracujemy również jest istotne podczas budowania person).

 

Przedstaw wizualnie

Warto również zastanowić się nad tym, dlaczego zbudowana przez nas persona miałaby zainteresować się naszym produktem, co mogłoby jej w tym przeszkodzić, a co wzmocniłoby jej zainteresowanie.

Zebrane informacje przedstaw w taki sposób, aby korzystanie z nich było łatwe i pożyteczne. Gotowa karta z personą i jej zdjęciem powinna być dostępna dla wszystkich pracowników.

 

Pamiętaj, raz stworzona persona nie zostaje z tobą na zawsze. Zmienia się rynek, zmieniają się klienci, aby zachować świeżość i nadążyć za swoim odbiorcą, raz na kilka miesięcy ponownie przeanalizuj dane i nanieś ewentualne poprawki.