Nie wątpię w Twoje słowa – reguła nr 6

  •   11 grudnia 2019

Nasza podróż, w której opowiadam o regułach wywierania wpływu na ludzi autorstwa Roberta Cialdiniego dobiega końca. Dzisiaj poznacie ostatnią z nich.

Pewnie pamiętacie szkolne pogadanki z policjantami, na których słyszeliście o zasadach bezpiecznego poruszania się po jezdni, unikania rozmów z nieznajomymi, reagowania w sytuacjach niebezpiecznych. Wracając do domu, staraliście się przestrzegać tych zaleceń, a podczas kolacji z wypiekami na twarzy opowiadaliście o niezwykłych gościach, którzy odwiedzili szkołę.

Zafascynowanie daną osobą, najczęściej ze względu na jej stanowisko wiąże się z pozycją, jaką w naszej kulturze piastują autorytety. Co więcej, od małego jesteśmy uczeni posłuszeństwa wobec takich osób. Siłę tego nacisku w pełni oddają słynne badania Milgrama, w których zdrowi ludzie wbrew własnej woli zadawali człowiekowi ból, głównie dlatego, że polecenie wydawał “badacz”. 

Niejeden raz spotkaliście się z reklamą, w której lekarz, mama lub znana aktorka opowiadają o nieocenionych zaletach danego produktu, lub usługi. Pozycja społeczna, doświadczenie, czy nawet popularność tej osoby automatycznie zwiększają jej wiarygodność i wzbudzają zaufanie, co pozwala myśleć, że oferowane przez nią rzeczy na pewno są dobre i potrzebne.

Jak regułę autorytetu realizuje branża deweloperska? Częstym zabiegiem jest nawiązywanie współpracy z osobami ze świata show-businessu i sportu – znanymi i podziwianymi nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju. 

Robert Lewandowski – najbardziej utytułowany polski piłkarz w historii odebrał klucze do apartamentu w inwestycji “Złota 44”. Sportowca przekonał nie tylko wysoki standard apartamentu, ale i dostęp do luksusowej strefy rekreacyjnej (basen, fitness klub, siłownia, gabinety masażu, sauny, a także dwie sale wyposażone w multimedia).

Agnieszka Radwańska to kolejny sportowiec światowego formatu, który podjął współpracę z deweloperem. Tenisistka od 2016 roku jest twarzą firmy Profbud, z którą realizuje projekty, najsłynniejszy z nich dotyczy warszawskiego osiedla “Awangarda”.

„bo wszędzie dobrze, ale u siebie najlepiej” to hasło kampanii promocyjnej grupy Murapol z udziałem Magdaleny Różczki. Oprócz przedsięwzięć telewizyjnych i filmowych aktorkę doceniono przede wszystkim za zaangażowanie w ważne działania charytatywne.

Twarzą krakowskiej inwestycji “Słowiańskie Wzgórze” została Cleo, która oprócz artystycznej działalności, jest również dyplomowanym architektem krajobrazu. Jak informował Witold Świętek, zajmujący się sprzedażą mieszkań na osiedlu, piosenkarka zaprojektuje również zieleń wokół inwestycji.

Deweloperzy chętnie podejmują współpracę z osobami lubianymi i nagradzanymi, znanymi z “polskiego podwórka”, ale też gwiazdami światowego formatu. Warto zauważyć, że są to postaci niemające doświadczenia w branży nieruchomości, “prawdziwi” eksperci nie są tak popularni i rozchwytywani jak gwiazdy show-businessu. 

Poznaliście już wszystkie reguły wywierania wpływu na ludzi: 

  • regułę wzajemności, która uczy nas, że należy odwzajemniać wyświadczone nam dobro, 
  • regułę społecznego dowodu słuszności, która zwraca uwagę na fakt, że to ludzie są punktem odniesienia dla większości naszych działań, 
  • regułę zaangażowania i konsekwencji pokazującą, że jesteśmy w stanie zaryzykować nawet swoje bezpieczeństwo, byle tylko wypaść w oczach pozostałych jako osoby konsekwentne i godne zaufania, 
  • regułę lubienia i sympatii, która zwraca uwagę na siłę sympatii, jaką darzymy innych ludzi,
  • regułę niedostępności polegającej na przypisywaniu rzeczom rzadkim, niedostępnym dużej wartości, często pieniężnej,
  • regułę autorytetu, podkreślającą pozycję, jaką w naszej kulturze piastują autorytety.  

Pomimo że książka Cialdiniego została wydana ponad 30 lat temu, zawarte w niej reguły są nadal aktualne, a opisane wyżej sytuacje możliwe do wystąpienia w codziennym życiu. Kupując nowy telewizor, głosując na wybranego polityka, oddając datek nieznajomej osobie, warto zastanowić się, czy nie zadziałała tutaj jedna z reguł wywierania wpływu.

Należymy do:   Stowarzyszenie Agencji Public Realtions Polskie Stowarzyszenie Public Realtions