PR na zakręcie
Rzeszowski kongres rozpoczął prof. Uniwersytetu Warszawskiego dr hab. Dariusz Tworzydło słowami: – Musimy, potrzebujemy się wzajemnie szanować. Możemy rywalizować, ale fair. O PR na zakręcie i zagrożeniach z tego wynikających mówił w pierwszej prelekcji Adam Łaszyn, CEO Alert Media Communications. – Istnieją pewne zagrożenia dla obyczajów w branży PR. Są to problemy etyczne i są one realne i rzeczywiste (…) Potrzebujemy tego, aby był ktoś z mandatem do oceny działań i praktyk etycznych – stwierdził ekspert PR. Zwrócił również uwagę na to, że PR nie może istnieć bez wolności mediów, gdyż to one stanowią jego rzeczywisty ekosystem. W swoim wystąpieniu odniósł się do zjawiska SLAPP, a więc strategicznej akcji prawnej przeciwko udziałowi w życiu publicznym, polegającej na zastraszaniu krytyków pozwami, których kosztów nie są w stanie pokryć. Ekspert zwrócił uwagę, że jest to niezwykle niebezpieczne narzędzie, które służy do realizacji celów odwrotnych niż wartości public relations. Jak stwierdził: – SLAPP stosowany jest zwłaszcza w media relations wobec dziennikarzy, komentatorów, ekspertów i whistleblowers.
Nie ma przyzwolenia na hejt
Tematyka hejtu obecna była zarówno w pierwszym, jak i drugim dniu kongresu. Podczas debaty “Hejt – zjawisko powszechne. O niełatwej sztuce (nie)reagowania” eksperci zastanawiali się nad tym, czy do hejtu można się przyzwyczaić, czy jest wręcz odwrotnie – należy z nim walczyć. Dyskusję poprowadził Adam Łaszyn z Alert Media Communications, który już na wstępie stwierdził: – nie ma obecności w sieci bez hejtu . Wśród zaproszonych gości znaleźli się Joanna Kubik – Inspektor Referatu Prasowego, Urząd Miejski w Gdańsku, Marek Kacprzak – były dziennikarz, Specjalista ds. komunikacji, Ziemowit Nowak – Rzecznik Prasowy Wodociągów Kieleckich, Wojciech Jabłczyński – Rzecznik Prasowy, Orange Polska.
Zdaniem Marka Kacprzaka: – Hejt związany jest z efektem kuli śnieżnej, jak go nie zatrzymamy, to się nakręca. Były dziennikarz uważa, że usuwanie szkodliwych komentarzy może powstrzymać hejt, gdyż wiele osób hejtuje, ponieważ widzi, że inni też to robią, co daje w pewnym stopniu poczucie przynależności i zezwolenie na atak. Ziemowit Nowak z kolei jest zdania, że ogromną rolę w walce z hejtem powinna odegrać edukacja: – Do szkół powinna wejść edukacja medialna, internetowa, równościowa – mówił ekspert. Debatę zakończyła wspólna konkluzja na temat tego, że branża public relations nie może przyzwyczajać się, a przede wszystkim zgadzać na hejt.
Rola kobiet w PR
Ostatni z paneli zatytułowany “Kobiety w komunikacji” poświęcony został roli, jaką pełnią kobiety w branży public relations, jak i w biznesie w ogóle. W debacie udział wzięło sześć kobiet od lat związanych z branżą: Joanna Piwowarczyk – Ekspert ds. Komunikacji Marketingowej Orange Polska, Joanna Kącka – Rzeczniczka Prasowa Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi, Justyna Oracz – Head of communications Fantasyexpo Sp. z o.o., Żaneta Czyżniewska – Członkini zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i doktorantka SGH, Marta Andreasik – PR Manager Huuge Games oraz Beata Kopczyńska – Regionalny rzecznik prasowy ZUS Województwa Śląskiego.
Podczas dyskusji Żaneta Czyżniewska przywołała zjawisko zwane “szklanym sufitem”, którego mianem określa się przeszkody uniemożliwiające awans kobietom zajmującym kierownicze stanowiska pomimo istniejących ścieżek kariery – awans jest widoczny, lecz nieosiągalny. Oprócz tego pojawiło się pojęcie “lepkiej podłogi”, oznaczające niemożność awansu z zawodu o niższym statusie społecznym na wyższe stanowisko – kobiety tkwią niejako przylepione do podłogi i nie mają możliwości rozwoju zawodowego. W kontekście branży PR zwrócono również uwagę na zjawisko “szklanych ruchomych schodów”. Termin ten rozumiany jest jako uprzywilejowanie mężczyzn w zawodach, które tradycyjnie uprawiane są przez kobiety. Również w zawodach uznawanych za “kobiece”, często nie mają one dostępu do stanowisk na najwyższych szczeblach.
Podczas gorącej dyskusji nie zabrakło również tematyki związanej z hejtem. Prelegentki stwierdziły, że kobiety narażone są na niego podwójnie, gdyż poza hejtem dotyczącym kompetencji, pojawia się również hejt ze względu na płeć. Debatę zakończyła puenta Beaty Kopczyńskiej na temat tego, że żadna z kobiet nie chce i nie może czekać stu lat, aby w końcu docenione zostały jej umiejętności zawodowe, więc należy już dziś zaprzestać kierowania się uprzedzeniami wynikającymi ze stereotypów.
PR wings i Nagroda Andrzeja Stolarczyka
Podczas uroczystej gali wyłonieni zostali laureaci organizowanego po raz pierwszy konkursu PR wings, mającego na celu promowanie profesjonalnych, etycznych i wyróżniających się praktyk w zakresie public relations i komunikacji. (tutaj znajduje się lista wszystkich tegorocznych zwycięzców: https://sapr.com.pl/aktualnosci/694873/znamy-zwyciezcow-pierwszej-edycji-pr-wings).
Zwieńczeniem kongresu było ustanowienie przez Stowarzyszenie Agencji Public Relations nagrody specjalnej im. Andrzeja Stolarczyka, pioniera public relations w Polsce. Nagrodą tą każdego roku będzie honorowana osoba, której wkład w budowę i rozwój całej branży PR jest szczególnie ważny. Pierwszym laureatem został Dariusz Tworzydło, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. nauk społecznych w dyscyplinie nauki o mediach, CEO agencji Exacto, wybitny twórca dziesiątek wydarzeń branży PR, autor książek, publikacji oraz badań, z kilkudziesięcioletnim dorobkiem i doświadczeniem w branży.