Równie dobrze! Wspieramy nową kampanię Centrum Praw Kobiet

Centrum Praw Kobiet w nowej kampanii „Równie Dobrze” prezentuje odwrócony świat, aby obnażyć absurd stereotypów na temat ról rodzicielskich. Opieką nad dziećmi może się przecież zajmować równie dobrze mama i tata – razem. Ułatwią to nowe przepisy dot. urlopów rodzicielskich, które mają wejść w Polsce w życie już na początku 2023 r. dzięki Dyrektywie Work-Life Balance.

Ilu ojców korzysta z urlopów rodzicielskich?

Czy wiecie, że od początku istnienia tego uprawnienia zaledwie ok. 1 proc. ojców korzysta z przysługującego im prawa do urlopu rodzicielskiego? Obserwacje rynku pracy i zachowań rodziców jednoznacznie wskazują, że uprawnienia rodzicielskie wciąż stereotypowo przypisywane są wyłącznie matkom i w 99 proc. przypadków to one z nich korzystają. Wśród powodów, dla których ojcowie ich nie wykorzystują, z pewnością należy wymienić także brak odpowiedniego informowania o możliwości dzielenia się nimi.

Obnażamy stereotypy

W odpowiedzi na ten problem i w związku ze zbliżającym się terminem przyjęcia krajowych przepisów wdrażających unijną Dyrektywę Work-Life Balance, Centrum Praw Kobiet rusza z kampanią Równie Dobrze, która ma w przewrotny sposób obnażać kulturowe stereotypy i zachęcać ojców do korzystania z urlopów rodzicielskich. W spocie promującym kampanię zobaczymy Huberta Urbańskiego, Rafała Gęburę, a także znakomitych aktorów i aktorki: Krzysztofa Zarzeckiego, Kingę Jasik, Wiktorię Worodeckają i Klara Bielawkę.

Work-Life Balance

Głównym celem dyrektywy Work-Life Balance jest ułatwianie rodzicom godzenia życia zawodowego i rodzinnego, zachęcanie ojców do korzystania z urlopów rodzicielskich i niwelowanie nierówności płciowych w obszarze obowiązków domowych i opiekuńczych, a także ułatwianie mamom szybkiego powrotu na rynek pracy. Przepisy wdrażające w Polsce założenia Dyrektywy WLB mają zacząć obowiązywać na początku 2023 r. 

Co się zmieni, gdy nowe przepisy wejdą w życie? 

Ojcowie dostaną prawo do 9 tygodni nietransferowalnego urlopu rodzicielskiego tylko dla nich. W praktyce oznacza to, że nie będą mogli przekazać go matce dziecka. Niewykorzystany urlop przepadnie. W czasie tych 9 tygodni ojcowie będą otrzymywać zasiłek macierzyński w wysokości 70% podstawy zasiłku. Czas na wykorzystanie urlopu ojcowskiego (tego, który trwa 2 tygodnie i jest płatny 100%) zostanie skrócony z 2 lat do 1 roku. 

Spot promujący kampanię „Równie Dobrze” to gra absurdów, które mają obnażać kulturowe stereotypy krzywdzące dla matek i dla ojców, a jego celem jest ukazanie, że stereotypy rodzicielskie to przeżytek. Czas na równość w związkach i w obowiązkach: domowych i opiekuńczych. Forma nowej kampanii Centrum Praw Kobiet ma przykuć uwagę odbiorców i odbiorczyń, dać im do myślenia – bo niestety stereotypy wszyscy mamy zakorzenione w głowach – oraz zaprosić do zainteresowania się nowymi uprawnieniami dla ojców – mówi Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet. 

Wdrożenie Dyrektywy Work-Life Balance to uznanie ojców za równoprawnych opiekunów. Ich prawo nie zależeć będzie od prawa matki oraz będzie nietransferowalne – to znak, że są równie ważnymi opiekunami dla dziecka i to od samego początku jego życia, a nie wtedy, kiedy podrośnie. Ojcowie zyskają możliwość budowania kontaktu z dzieckiem już od samego początku bez konieczności negocjowania tego prawa ze swoja partnerką czy pracodawcą – mówi Karolina Andrian, prezeska Fundacji Share The Care – partnera merytorycznego kampanii.

Strona kampanii: https://cpk.org.pl/rownie-dobrze/

Patroni honorowi:

  • Prezydent m. st. Warszawy
  • Prezydent Miasta Łodzi
  • Patroni medialni:
  • Rzeczpospolita
  • Ofeminin
  • NGO.pl
  • HelloZdrowie
  • Obcasy.pl
  • Gamstyle.pl
  • Życiekobiety.pl
  • Męskiportal.pl
  • Bizneo.pl
  • Magazyn i portal Business Woman&Life
  • Marketing w Praktyce
  • Sprawny Marketing

Partnerzy kampanii:

  • Agencja Dziadek Do Orzechów
  • OTOfilm
  • Prime Time PR
  • Partner merytoryczny:
  • Fundacja Share The Care