Co nas czeka w marketingu nieruchomości w 2019?

  •   10 stycznia 2019

Branża nieruchomości nie należy do najbardziej innowacyjnych, a działania marketingowe rzadko oparte są o najnowsze technologie. Warto jednak wiedzieć, jakie trendy obecne będą w tym roku i wykorzystać je na rzecz zwiększenia sprzedaży mieszkań. Poniżej kilka z nich.

Sztuczna inteligencja

Algorytmy towarzyszą nam obecnie niemal wszędzie, nie brakuje ich również w branży nieruchomości. To one często wykonują pracę człowieka prowadząc do rozwiązania danego problemu.

Dzięki programom wykorzystującym sztuczną inteligencję można np. uatrakcyjnić ofertę danej inwestycji automatycznie dodając do jej opisu informacje o infrastrukturze, zagospodarowaniu terenu wokół budynku, bliskości komunikacji miejskiej itd. Jest to przydatne zwłaszcza dla pośredników nieruchomości, którzy dodają do swojej oferty nawet kilkadziesiąt ogłoszeń dziennie.

Polski start-up Ada to właśnie taki automatyczny asystent, który niejako sortuje oferty za klienta, warto kibicować rozwiązaniom tego typu (https://ada.place/pl).

Chatbot

Mamy coraz mniej czasu i coraz częściej nieruchomości szukamy nawet… w nocy:) Niestety po godzinie 16 czy nawet 18, nie sposób skontaktować się ze sprzedawcą by umówić się na spotkanie. Dzięki chatbotom, można nie tylko poznać preferencje szukającego mieszkanie, ale nawet zaproponować  konkretny termin spotkania udostępniając swój kalendarz. Takie rozwiązanie doskonale wykorzystuje serwis https://www.domiporta.pl/.

VR i AR

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to trend, który zwłaszcza w branży nieruchomości wydaje się być najbardziej interesujący. Możliwość realistycznej wizualizacji budynków i ich wnętrz to ogromny atut dla inwestorów, jak i samych klientów. Dzięki okularom VR/AR użytkownik nie tylko zobaczy swój przyszły widok z okna, ale będzie mógł zmienić kolor ścian czy “przymierzyć” wybraną przez siebie sofę do salonu. Jak prognozują badacze z IDC i CCS Insight popyt na urządzenia tego typu ma rosnąć w najbliższym czasie w tempie średnio o 56 proc. rocznie, aby do 2021 roku osiągnąć niemal 100 mln użytkowników. Zatem 2019 rok przybliży nas do tej liczby, a wirtualna rzeczywistość stanie się bardziej realna.

Blockchain

Opis tej technologii zapowiada prawdziwą rewolucję w sposobie zawierania, rozliczania i zapisywania transakcji. System, a raczej łańcuch składa się z bloków zawierających informacje np. o transakcjach handlowych, stanów własności czy wartości udziałów. Gdy jeden z nich zostaje zapełniony, tworzy się kolejny nowy blok itd. A wszystko to ma zapewnić bezpieczeństwo transakcji.

W jaki sposób branża nieruchomości może skorzystać z tej technologii? Według specjalistów z firmy Deloitte, na świecie już dziś wykorzystuje się blockchainy do przenoszenia własności, umowy najmu czy wymiany danych dotyczących nieruchomości (https://www2.deloitte.com). Również w Polsce można podać przykład zastosowania systemu blockchain w branży, a mianowicie, możliwość zapłaty za nieruchomość bitcoinem (https://www.domiporta.pl/nieruchomosci/sprzedam-dzialke-warszawa-targowek-mrozna-1445m2/149880928).

Video

Innym trendem, który nadal będzie rozwijał się w marketingu 2019 roku jest video, a zwłaszcza spersonalizowane. Taka forma przekazu jest bowiem zdecydowanie bardziej atrakcyjna dla przeciętnego odbiorcy niż tekst czy zdjęcia. Film w krótki i dynamiczny sposób przekazuje ofertę wzbudzając przy tym znacznie więcej emocji niż statyczne obrazy. Aby jednak tak się stało, video musi być dostosowane do odbiorcy, jego płci, wieku, miejsca zamieszkania, ale również wyznawanych wartości i aktualnych potrzeb.

Nie tylko Youtube jest miejscem publikowania filmów w Internecie. Również portale społecznościowe promują publikowanie tego rodzaju treści (livestream na Facebooku), a marki umieszczają video na swoich stronach www. Jednak deweloperzy mieszkaniowi nie wykorzystują możliwości jakie daje film lub robią to sporadycznie. A szkoda.

Przewiduje się iż w 2019 roku, ponad 80% ruchu w Internecie będzie stanowiło właśnie video. Takich danych nie będzie można już dłużej ignorować.