Konferencję otworzył Rafał Rychlicki – wiceprezes Geodetic, niezależny doradca ds. inwestycji w nieruchomości komercyjne i mieszkaniowe, geodeta oraz biegły sądowy. Tematem jego wystąpienia była: Analiza gruntów. Aspekty techniczne, a straty w procesie inwestycyjnym.
Następnie na scenie pojawił się Tomasz Krzyk – Dyrektor Departamentu Bankowości Inwestycyjnej w Domu Maklerskim Noble Securities, który wyjaśniał, w jaki sposób układać strategiczny plan finansowania projektów w sektorze nieruchomości.
Ostatnią przed przerwą prelekcję wygłosił Maciej Jamroży – architekt, członek zarządu SARP, główny projektant oraz prezes spółki URBAN PROJECT, który skupił uwagę słuchaczy na temacie optymalizacji projektu deweloperskiego na etapie projektu.
Po przerwie odbył się pierwszy z dwóch paneli dyskusyjnych – Dynamiczna sprzedaż w dynamicznych czasach, zajmij odpowiednie miejsce i nie daj się wypchnąć. Uczestnicy konferencji mieli okazję poznać z pierwszej ręki praktyki osób, które na co dzień mają styczność z branżą deweloperską i wiedzą, z jakimi wyzwaniami się mierzy. W panelu wzięli udział:
- Karolina Bronszewska – Dyrektor marketingu i innowacji Ronson Development,
- Piotr Zawadowski – Ekspert do spraw marketingu z 15 letnim doświadczeniem, od prawie 8 lat związany z firmą Ronson Development,
- Anna Gumowska – CEO naszej agencji, ekspertka z 12 letnim doświadczeniem w tworzeniu strategii komunikacji i wizerunku deweloperów,
- Urszula Socha – Deweloper, Inwestor, Ekonomista. Praktyk z kilkunastoletnim doświadczeniem w branży deweloperskiej,
- Krzysztof Kuniewicz – Dyrektor Operacyjny w 3D Estate, od ponad 20 lat odpowiedzialny za obszary sprzedaży i marketingu.
Dyskusję prowadziła Barbara Ziemba – organizatorka wydarzenia, a także deweloper. Główne tematy, które poruszono, dotyczyły marketingu, komunikacji, budżetu oraz narzędzi, czyli działań, które mają bezpośredni wpływ na sprzedaż mieszkań.
Krzysztof Kuniewicz zwrócił uwagę na rolę liczb w procesie sprzedaży inwestycji, nad którymi jak zapewnił – trzeba panować. Zdradził również, na jakie pytania powinien znać odpowiedź każdy sprzedawca po spotkaniu z potencjalnym klientem. Są to:
- Czy dany klient ma budżet?
- Czy dany klient jest osobą, która podejmuje decyzje?
- Czy dany klient rzeczywiście chce kupić mieszkanie, dlaczego i jak szybko?
Efekt nie pojawi się sam. Zarządzanie przez strach, zarządzanie przez nadzieję w ogóle się nie sprawdza. Sprawdza się zarządzanie poprzez zarządzanie ilością i jakością prowadzonych działań – podkreślił Kuniewicz.
Obok działań marketingowych, których głównym zadaniem jest generowanie leadów, deweloperzy powinni dbać również o budowanie wizerunku marki. Ma to szczególne znaczenie dla pokolenia Z (do 2030 roku wszystkie osoby z tego pokolenia będą pełnoletnie), dla którego liczy się przede wszystkim prawda, transparentność i indywidualizm. Opinii o deweloperze i inwestycji “Zetki” szukają w mediach społecznościowych (na Instagramie, a nawet Tik-Toku).
Jak podkreśliła Anna Gumowska, komunikację z klientem warto zacząć od stworzenia strategii komunikacji (często pomijanej) – w tym analizy lokalizacji, struktury mieszkań, konkurencji, aktualnej sytuacji rynkowej. Wiedząc już, do kogo mówimy (persony zakupowe), jakim językiem i jakimi kanałami, należy trzymać się trzech zasad. Działania prowadzimy w sposób spójny, regularny i autentyczny – wymieniła Gumowska.
Przedstawiciele Ronson Development zwrócili uwagę na obecne ożywienie na rynku nieruchomości. Ponad 76% naszych klientów podejmuje decyzję zakupową do miesiąca czasu. (…) W stosunku do poprzedniego roku, w całym 2022 tych klientów podejmujących w trakcie miesiąca decyzję było 53% – zaznaczył Piotr Zawadowski. Klienci, którzy w tamtym roku wstrzymali się z zakupem, decydują się na mieszkanie teraz. Wśród czynników wpływających na ten stan, Karolina Bronszewska wymieniła m.in. lepszą dostępność kredytów, obniżenie wymaganego bufora hipotecznego przez KNF, program Bezpieczny Kredyt 2% oraz niską podaż na rynku deweloperskim.
Swoim kilkunastoletnim doświadczeniem, jako deweloper podzieliła się Urszula Socha, która podkreśliła, że największą wartością jest dla niej komfortowa sprzedaż, polegająca na tym, że mogę, a nie muszę oraz zachowanie płynności finansowej. Zaznaczyła, że każdy deweloper powinien indywidualnie dopasować strategię sprzedaży inwestycji do swoich potrzeb, szukając własnej recepty na sukces.
Po obiedzie scenę przejęła Katarzyna Kuniewicz – Head of Residential Research w Otodom Analytics. Ekspertka w dziedzinie organizacji badań popytu i podaży na rynku nieruchomości. Kuniewicz skupiła uwagę słuchaczy, opowiadając o prognozach na rynku mieszkaniowym w Polsce w najbliższych miesiącach.
Kolejnym prelegentem był Paweł Dratwa – współwłaściciel 3 wytwórni prefabrykatów żelbetowych, zwolennik wykorzystywania nowoczesnych technologii w budownictwie i przemyśle, który opowiadał o przyszłości budownictwa mieszkaniowego – prefabrykacji.
Następnie na scenie pojawili się Łukasz Gołaszewski (prezes TT Homes) Mariusz Okuń (rzeczoznawca budowlany z ponad 20 letnim doświadczeniem zawodowym) oraz Anna Krzewińska-Sowa (Lider zespołu ds. obsługi gwarancyjnej w Yareal Polska), którzy dyskutowali wspólnie na temat procesu reklamacji w relacjach deweloper – klient.
Ostatnią z prelekcji było motywujące wystąpienie gościa specjalnego Mateusza Kusznierewicza – żeglarza, mistrza olimpijskiego i mistrza świata, który dzielił się historiami zakończonymi sukcesem, w tym, jak motywować siebie, jak rozwijać samodyscyplinę oraz jak wyjść ze strefy komfortu. Konferencja zakończyła się wspólną kolacją i networkingiem.