Jak budować zaufanie w social mediach?

  •   22 września 2022

Aktywne prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych, przyczynia się do skutecznego budowania wizerunku. Obecność w nich to już nie przywilej, a konieczność. W świecie, w którym zalewani jesteśmy masą bezużytecznych informacji, a także prostych i szybkich treści, budowanie zaufania może okazać się nie lada wyzwaniem. Szczególnie, biorąc pod uwagę fakt, że branża nieruchomości jest bardziej wymagająca i konkurencyjna niż inne. Zacznijmy, więc od początku.

Marka widoczna w wielu miejscach

Aby mieć szansę na zbudowanie zaufania w social mediach, marka musi wygrać pewnego rodzaju walkę o zaufanie w SIECI. Badania już od lat wskazują, że nadal to właśnie strona internetowa wzbudza największe zaufanie wśród potencjalnych klientów czy partnerów biznesowych. Wyobraźmy sobie przykładowego użytkownika social mediów, który trafia na jakąś firmę lub markę osobistą.

Publikowane treści wzbudzają jego zainteresowanie, jednak nie podejmie on decyzji zakupowej bez potwierdzenia jej rzetelności w innych miejscach. Jakich? Prawdopodobnie pierwszą z nich będzie, wymieniona już wyżej strona internetowa, a idąc dalej wizytówka Google czy inne medium społecznościowe niż to, w którym użytkownik natknął się na daną markę. Oczywiście w podjęciu decyzji pomogą również inne informacje znalezione w sieci, a przede wszystkim rzetelne, w opinii zainteresowanego, opinie.

#1 Opowiadaj o sobie 

Im więcej informacji podasz  klientowi na swoim głównym profilu w mediach społecznościowych, tym bardziej skrócisz jego ścieżkę i szybciej zbudujesz zaufanie. Użytkownicy nie ufają firmom, które sprawiają wrażenie kompletnie nieaktywnych. Dbaj o dostęp do informacji. Zmiany w ofercie? Postępy na budowie? Plany rozwoju firmy? A może nowy pracownik? Informuj o tym na swoim profilu.

Pamiętaj jednak, że nie liczy się tylko sprzedaż. Nie można co parę postów na siłę promować swoich usług lub produktów. Sprawisz przez to wrażenie, że “wciskasz” komuś coś na siłę. To nie zadziała i na pewno nie wzbudzi zaufania. Niezależnie od Twoich chęci i tego, jak pięknie opisywałbyś swoje produkty, większość osób i tak przeszuka sieć i wybierze najlepszą dla siebie opcję. Dlatego…

#2 Daj odbiorcom wartość

Poświęć czas swoim odbiorcom, daj im coś, co wzbogaci ich życie czy zaopatrzy w praktyczne narzędzia. Podziel się za darmo swoją wiedzą, bo oni oczekują od Ciebie wartości, która pomoże im rozwiązać jakieś problemy w ich życiu. Spodziewają się także dowodów Twojego profesjonalizmu i eksperckiej wiedzy. Jeżeli przekonasz swoich potencjalnych klientów o tym, że jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, zdecydowanie pomoże Ci to zdobyć ich zaufanie.

#3 Szczerość i autentyczność

Bez tego nie masz szans na zbudowanie pozytywnego wizerunku, a tym bardziej zaufania w mediach społecznościowych. W czasach intensywnego rozwoju “cancel culture”, czyli kultury unieważniania nie ma miejsca na kłamstwa czy udawanie kogoś, kim się nie jest. W internecie nic nie ginie, także niezależnie od wszystkich innych czynników, pamiętajmy o tym, aby przyznawać się do popełnionych błędów. Każdy z nas jest przecież człowiekiem. Zamiast usuwać niechciane komentarze, lepszym wyborem będzie odniesienie się do nich i wyjaśnienie sytuacji, a w przypadku winy przeprosiny.

Bądź autentyczny i pokaż swoją ludzką twarz. Nagraj filmik telefonem podczas jednego ze spotkań biznesowych lub z wizyty na placu budowy. Opowiedz o swojej pracy, współpracownikach i o tym, co jest dla Ciebie ważne. Pokaż swoim odbiorcom, że zmagasz się z podobnymi do nich problemami i pozwól im utożsamić się z Tobą. Nie zapomnij o tym, aby dawać im do zrozumienia, że ich zdanie i obecność ma dla Ciebie znaczenie. 

 

#4 Dialog, a nie monolog

Twój profil w mediach społecznościowych to nie tablica ogłoszeń. Nie zapomnij o tym, aby rozmawiać ze swoimi odbiorcami, a nie mówić do nich. Odpowiadaj na komentarze, wiadomości prywatne, a także odpisuj na maile. Klient poczuje, że jego głos został usłyszany, a potrzeby zaspokojone. Taka interakcja jest również świetną okazją do otrzymania wartościowych sugestii i opinii. Zaufaniem cieszą się firmy, z którymi łatwo nawiązać jest kontakt.

#5 Konsekwencja

Jak powiedziało się A, to trzeba powiedzieć i B… Bycie konsekwentnym w swoich działaniach, ale także w sposobach komunikacji jest kolejnym, niezwykle istotnym elementem na drodze budowania zaufania. Dlatego nie zapomnij o stworzeniu strategii komunikacji, która jak mapa będzie prowadziła Cię do celu. Dzięki niej nie zabłądzisz, nie stracisz motywacji i zachowasz spójność. Nikt przecież nie zaufa marce, która co chwile zmienia zdanie. 

Działając i stosując się do powyższych zasad, będziesz mieć duże szanse na wykreowanie marki godnej zaufania, a tym samym na osiągnięcie sukcesu. Pamiętaj jednak o tym, że tak jak wszystko, co wielkie, tak i budowanie zaufania w social mediach wymaga czasu. Nie od razu przecież Rzym zbudowano… Powodzenia!

Należymy do:   Stowarzyszenie Agencji Public Realtions Polskie Stowarzyszenie Public Realtions