Dlaczego deweloperzy mają słaby wizerunek i co mogą zrobić, by był lepszy?

  •   29 października 2024

Branża deweloperska przeżywa w ostatnich latach prawdziwy rozkwit, a zainteresowanie zakupem nowych mieszkań rośnie. Mimo to opinia publiczna często negatywnie ocenia działania firm deweloperskich. Wizerunek deweloperów pozostawia wiele do życzenia, co wpływa na ich relacje z otoczeniem. Dlaczego tak się dzieje? Jakie błędy popełniają firmy deweloperskie i jak można je naprawić?

Kluczowe problemy komunikacyjne deweloperów:

 

1️⃣ Brak proaktywnej komunikacji – czyli działam, gdy muszę.

Wiele firm deweloperskich działa w sposób reaktywny, czyli podejmuje działania komunikacyjne dopiero wtedy, gdy wystąpi jakiś problem, np. w postaci negatywnych opinii czy niekorzystnej wzmianki w mediach. Niestety, takie podejście prowadzi do tego, że deweloperzy nie kreują swojego wizerunku, tylko pozwalają, by był on tworzony przez otoczenie zewnętrzne.

Brak strategii komunikacji sprawia, że firmy te są postrzegane jako nieprzyjazne lub obojętne na potrzeby klientów, a wręcz wyrachowane. 

2️⃣ Zbyt skomplikowany język – czyli piszę jak prawnik.

Branża deweloperska często używa specjalistycznej, branżowej terminologii, która dla przeciętnego odbiorcy bywa trudna do zrozumienia. Długie, złożone zdania w umowach, regulaminach czy nawet opisach inwestycji na stronach www sprawiają, że klient czuje się zagubiony.

Komunikacja bez czytelnych wyjaśnień i transparentności prowadzi do wrażenia, że firma ma coś do ukrycia, a to budzi naturalne obawy. Jednocześnie temat zakupu mieszkania jest dla większości osób wystarczająco stresujący, by dodawać do tego kolejne skomplikowane przekazy.

3️⃣ Słaba aktywność w social mediach– czyli wieszamy ogłoszenia.

Obecnie media społecznościowe są jednym z najważniejszych kanałów komunikacji dla firm. Deweloperzy, którzy posiadają profile na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn, mają wyraźny problem z aktywnym i mądrym zarządzaniem tymi kanałami. Brak regularnych odpowiedzi na wiadomości, usuwanie nieprzychylnych komentarzy, unikanie trudnych tematów czy brak informacji o przebiegu realizacji projektów to tylko niektóre z błędów, jakie popełniają.

Jednym z nich jest również traktowanie social mediów jak słupów ogłoszeniowych i publikowanie na profilach jedynie treści reklamowych. Wszystko to sprawia, że klienci czują się ignorowani, a to pogarsza wizerunek firm deweloperskich.

4️⃣ Brak budowania relacji z klientem – czyli jestem miły… do czasu.

Wielu deweloperów dba o klientów jedynie do momentu podpisania umowy przedwstępnej. Do tego czasu (choć tez nie zawsze) widać duże zaangażowanie po stronie sprzedawcy, uśmiech i chęć pomocy. Niestety takie działanie kończy się zazwyczaj w momencie, gdy klient jest już „złapany”, a umowa podpisana.

Brak regularnych kontaktów, personalizacji w komunikacji oraz dbałości o długofalowe relacje skutkuje tym, że klienci nie czują więzi z marką. Mało tego, często są zawiedzeni brakiem opieki posprzedażowej, co nie zachęca ich do polecenia dewelopera innym.

 

Jakie działania mogą poprawić wizerunek deweloperów?

 

Wiem, co robię – czyli zbudowanie strategii komunikacji.

Kluczem do poprawy wizerunku jest stworzenie strategii komunikacji i realizowanie jej w oparciu o potrzeby klientów. Działania podejmowane przez dewelopera w sferze komunikacyjnej muszą być aktywne, regularne i spójne, a co najważniejsze – autentyczne.

Budowanie dialogu z otoczeniem powinno opierać się na różnych formach i kanałach komunikacji, a tych jest dzisiaj bardzo wiele. Publikacje w mediach społecznościowych, newslettery czy blog firmowy mogą stanowić ważne źródło informacji dla klientów i mediów, a także budować wizerunek firmy jako transparentnej i otwartej.

Mówię w sposób zrozumiały – czyli zastosowanie prostego języka

Deweloperzy powinni zadbać o to, by komunikaty kierowane do klientów były zrozumiałe. Zastąpienie branżowego żargonu prostym językiem, wyjaśnienie każdego kroku w procesie zakupu i budowy, a także przyjazne FAQ na stronie internetowej – to działania, które mogą znacząco zwiększyć zaufanie klientów.

Im bardziej zrozumiałe treści, tym mniejsze ryzyko, że klient poczuje się zagubiony czy oszukany. Im bardziej przejrzyste i czytelne komunikaty, tym większe prawdopodobieństwo kontaktu klienta z biurem sprzedaży.

Prowadzę dialog – czyli aktywne działania w social mediach.

Media społecznościowe to potężne narzędzie do budowania relacji z klientami i kreowania pozytywnego wizerunku. Regularna i angażująca komunikacja, rzetelne odpowiedzi na komentarze oraz szybka reakcja na zapytania klientów powinny być dziś standardem. To odpowiednie miejsce na „zbliżenie” się do klientów, pokazanie firmy od kuchni i nawiązanie relacji.

Warto publikować ciekawe i wartościowe posty, zdjęcia czy materiały wideo. Nawet jeśli nie są profesjonalne, pomogą zbudować zaufanie odbiorców, a to fundament pozytywnego wizerunku

Buduję relacje bezterminowo – czyli zaangażowanie na każdym etapie.

Budowanie relacji z klientami warto zacząć długo przed sprzedażą i zakończyć długo po zakupie mieszkania. W końcu nic tak dobrze nie wpływa na wizerunek dewelopera, jak prawdziwe opinie mieszkańców, którzy już dawno mają za sobą zakup lokalu. Dlatego działania komunikacyjne marki powinny być zaplanowane nie tylko do momentu podpisania umowy sprzedaży, ale również na czas po przekazaniu kluczy do mieszkania.

Im bardziej otwarte, indywidualne podejście, tym większa szansa na lojalność i przychylność klientów, którzy mogą stać się naturalnymi ambasadorami marki.

close-link