Filtr osobistych przekonań
Marka powinna oddziaływać na nasze emocje, prezentować ten sam system wartości, być blisko nas, po prostu dać się lubić. Logo musi dokładnie wpasować się w tę strategię, uruchamiając w naszej głowie pożądane skojarzenia.
Dlatego zarówno kolor, krój pisma, jak i symbol mają odzwierciedlać filozofię danej marki. Należy zdać sobie sprawę z tego, do kogo kieruje się swój przekaz i co chce się powiedzieć potencjalnym klientom.
Mniej znaczy więcej
Jakie powinno być dobre logo? Przede wszystkim proste w przekazie i łatwe do zapamiętania. Nie może zawierać wielu elementów składowych, gdyż skomplikowana grafika stanie się nieczytelna.
Ważne, żeby było harmonijne i w sposób naturalny wypływało z wartości i komunikacji marki. Aby przekaz nie został zakłócony, wszystkie elementy muszą być ze sobą spójne. Te same kolory, kształty, krój pisma czy symbole zwiększają szansę na utrwalenie identyfikacji w umyśle klienta. Pamiętajmy, że siła tkwi w prostocie.
Czym się wyróżnić?
Najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Logo musi przykuć uwagę i nie dać o sobie zapomnieć. Aby tak się stało, powinno być nietuzinkowe. Kluczem do sukcesu może być jeden, dominujący element. Przykładowo, logo Apple przedstawia nadgryzione jabłko, nie zawiera żadnych dodatkowych komponentów. Jednak nie jest to jedyna metoda. Również logo kilkuelementowe czy będące charakterystycznie zaprojektowanym napisem, może cieszyć się niebywałym powodzeniem. Najistotniejsza jest spójność i konsekwencja.
Poza tym liczy się ponadczasowość i dopasowanie przekazu do branży i jej odbiorców. Nie zawsze pierwsze pomysły są najlepsze. Warto poszukać głębiej i odwołać się do dwuznaczności. Ciekawym przykładem jest strzałka znajdująca się w logo firmy FedEx, pozornie niewidoczna.
W rękach profesjonalisty
Wiemy, że nasze logo ma być proste, a jednocześnie niebanalne, ale czy jesteśmy w stanie zrobić je sami? Nie będąc doświadczonymi grafikami, powinniśmy to zadanie powierzyć specjalistom, którzy zajmą się tym kompleksowo.
Praca nad projektem znaku firmowego to coś więcej niż wybór koloru czy fontu. Jest to proces złożony, wymagający dużej wiedzy i umiejętności. Nieodłącznym etapem tworzenia logo powinna być księga znaku, w której zawarte są m.in. zasady korzystania z niego, kolorystyka, typografia czy pole ochronne. Dzięki takiej dokumentacji klient ma pewność, że zaprojektowane logo będzie prezentowało się poprawnie na materiałach reklamowych czy stronie internetowej.