Mieszkanie na Dzień Kobiet

Kobiety, częściej niż mężczyźni, wykonują pierwszy krok na drodze do zakupu mieszkania. Przeglądają oferty deweloperów i nawiązują z nimi kontakt. Chętniej też biorą udział w targach i dniach otwartych. Podczas wyboru konkretnego lokum, kierują się zarówno chłodną analizą, jak i zmysłem estetycznym. Jakie mieszkania kupują kobiety i czy rzeczywiście ostatnie słowo przy finalizowaniu umowy należy do pań?

Trend na skalę całej Polski

Ostatnie wyniki analizy przeprowadzonej przez RynekPierwotny.pl, wskazują, że łączny udział kobiet korzystających z tego serwisu wynosi 61 proc. Dane te nieznacznie różnią się w zależności od regionu. Przykładowo w Krakowie, Wrocławiu i Bydgoszczy panie stanowią 59 proc. użytkowników szukających mieszkania za pośrednictwem portalu, a w Szczecinie – 65 proc. Jak twierdzi Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl, wyniki o tak niewielkim zróżnicowaniu regionalnym sugeruje, że mamy do czynienia z ogólnokrajową tendencją. Co więcej, to panie generują obecnie około 70 proc. zapytań wysyłanych do inwestorów mieszkaniowych za pośrednictwem serwisu RynekPierwotny.pl. To potwierdza, że aktywność kobiet nie ogranicza się tylko do przeglądania ofert.

Podobnie wygląda sytuacja na profilach inwestycji deweloperskich w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. Dane agencji Prime Time PR, zajmującej się marketingiem dla branży nieruchomości, wskazują, że ich użytkownikami są w większości kobiety. Jak podaje agencja, to panie częściej niż panowie wysyłają do deweloperów zapytania na tematy związane z organizacją dni otwartych, budową kolejnych etapów osiedla czy kwestii bezpośrednio związanych z zakupem mieszkania.

Ciekawie prezentują się też wyniki badania przeprowadzonego przez agencję nieruchomości Metrohouse. Po podsumowaniu wyników ankiety okazało się, że w około 80 proc. przypadków, to kobieta podejmuje ostateczną decyzję związaną z zakupem lokalu lub domu. Podobnego zdania są również sami deweloperzy.

Dostajemy bardzo dużo zapytań czy to telefonicznych, czy mailowych właśnie od płci pięknej. Jeśli chodzi o udział w targach czy dniach otwartych, pary najczęściej przychodzą na nie razem, ale to kobiety częściej przejmują inicjatywę, zadając dużo szczegółowych pytań związanych zarówno z infrastrukturą osiedla, układem mieszkań, kwestiami prawnymi czy finansowymi – widać, że są bardzo dobrze przygotowane i wiedzą, co dzieje się w branży  – zwraca uwagę Grzegorz Woźniak ze spółki Quelle Locum, realizującej inwestycję Park Leśny Bronowice. – Kobiety też częściej niż mężczyźni zawężają wybór mieszkania do lokali o niższych cenach bądź tych objętych promocją. Z reguły, jeśli kobiecie spodoba się jakieś lokum i jego cena będzie adekwatna do oczekiwań, dochodzi do podpisania umowy – dodaje.

Ładnie i blisko do przedszkola

Oprócz chłodnej analizy, kobiety kierują się zmysłem estetycznym i uważnie śledzą najnowsze trendy w aranżacji wnętrz. Ich uwagę przykuwają ciekawie zaprojektowane osiedla, spójna i nowoczesna kolorystyka oraz atrakcyjnie wykończone części wspólne.

Zachęcający wygląd inwestycji to już połowa sukcesu. Poza nim kobiety zwracają uwagę na otoczenie, to czy deweloper przewidział na osiedlu plac zabaw dla dzieci, ławeczki, skwery zieleni. Liczy się też funkcjonalność; panie myślą perspektywicznie, dlatego gdy sytuacja finansowa na to pozwala, wybiorą mieszkanie z dodatkowym pokojem, aby w przyszłości każde z dzieci miało osobny kąt. Ważna jest również lokalizacja, zwłaszcza bliskość przedszkola – twierdzi Grzegorz Woźniak. – W naszej nowej inwestycji Park Leśny Bronowice kobiety najczęściej pytają o większe mieszkania, najlepiej z ogródkiem i ładnym widokiem – podsumowuje.

Choć wydawać by się mogło, że zakup mieszkania to najczęściej wspólna decyzja obojga partnerów, branża nieruchomości zdecydowanie przekazuje pałeczkę kobietom. To one najczęściej śledzą aktualne trendy, czytają informacje branżowe, a także inicjują pierwsze spotkanie z deweloperem. Bardziej też niż mężczyźni kierują się ceną konkretnego mieszkania i wygodą wszystkich członków rodziny. Deweloperzy powinni o tym pamiętać

i dostosowywać inwestycje zarówno pod kątem wizualnym, jak i funkcjonalnym do potrzeb płci pięknej, która jak się okazuje, ma w przypadku zakupu mieszkania decydujący głos. Nie tylko w Dzień Kobiet:)