Grzegorz Woźniak, prezes spółki Quelle Locum
Wielość ofert, a także łatwość ich przeglądania to jeden z powodów większej świadomości zakupowej Polaków. Klienci wiedzą jakiego standardu oczekiwać za daną cenę, zwracają uwagę na bliskość terenów zielonych, bogatą infrastrukturę, sąsiedztwo przedszkoli i szkół. Priorytetem wciąż jest cena, ale w porównaniu do sytuacji sprzed 10 lat, Polacy mogą pozwolić sobie na więcej. Dla spokojnej, zielonej lokalizacji są w stanie zamieszkać w dzielnicach oddalonych od centrum, gdzie ceny mieszkań są niższe, a komunikacja miejska jest równie sprawna.
Ewa Foltańska-Dubiel, prezes Grupy Deweloperskiej Geo
Zmieniła się i to w wielu aspektach. Przede wszystkim większość klientów wie, jakiego produktu poszukuje, w jaki sposób ma zostać zaprojektowane mieszkanie, zorganizowane części wspólne, ogólnie jak ma wyglądać całe osiedle. Poza tym klienci są dużo bardziej zorientowani w przepisach prawnych, regulacjach dotyczących zakupu mieszkań od dewelopera. Mają też wyższe oczekiwania, szczególnie w przypadku droższych, bardziej prestiżowych inwestycji, jak np. Mazowiecka 72 w Krakowie. Do głównych czynników zwiększających świadomość klientów firm deweloperskich, należą ogólnodostępne informacje pochodzące ze stron internetowych, a także sama “dojrzałość” rynku; klienci nabywają kolejną nieruchomość, mając doświadczenie z poprzednich transakcji.
Bartłomiej Rzepa, ze spółki realizującej inwestycję Osiedle Symbioza
Klienci stali się bardziej wymagający, porównują różnorodne oferty, zadają wiele szczegółowych pytań; mają bardziej sprecyzowane potrzeby. Zwracają uwagę już nie tylko na samo mieszkanie, jego rozkład, metraż, lecz także na inwestycję jako całość, a więc atrakcyjne wykończenie części wspólnych, uwzględnienie w projekcie terenów zielonych, elementów małej architektury, udogodnień dla rodzin z dziećmi i osób aktywnie spędzających czas. Kluczowym elementem są także miejsca parkingowe w garażu podziemnym i na terenie osiedla.