PR na rynku nieruchomości – jak budować pozytywny wizerunek?

 

Dogodna lokalizacja, atrakcyjna cena, nowoczesny projekt, liczne udogodnienia – to cechy inwestycji doskonałej. Jednak poza wartościami projektu, dla kupujących mieszkanie od dewelopera znaczenie mają również wartości samego inwestora. Jak budować wizerunek bliski ideałowi i zadbać o dobry PR w branży nieruchomości?

Inwestycja potrzebuje strategii

Realizacja nowego projektu mieszkaniowego związana jest z  wieloma aspektami, głównie natury formalnej. Deweloper ma na głowie projekt budynku, uzyskanie pozwolenia na budowę, finansowania, jak również wiele innych spraw, wśród których strategia komunikacji nowej inwestycji znajduje się zwykle na końcu, o ile w ogóle o nią zadba. 

Tymczasem ten niepozorny na pierwszy rzut oka element pozwoli już na samym początku określić najbardziej eksponowane czynniki wyróżniające inwestycję, tworząc unikalne cechy oferty (USP). Opracowując strategię komunikacji, należy przeanalizować lokalizację projektu (w tym komunikację i infrastrukturę, jak również historię dzielnicy), strukturę mieszkań (jakie lokale stanowią większość, które z nich są  najbardziej atrakcyjne), a także obecną sytuację na rynku (kogo stać na mieszkania tego typu, jakie są prognozy na przyszłość). Na tej podstawie będzie możliwa budowa grupy docelowej, czyli opisu osób, do których będziemy kierować wszystkie przekazy marketingowe. Należy pamiętać, że strategia komunikacji inwestycji musi być spójna z wizerunkiem samego dewelopera, a ten z kolei wpływa na odbiór wszystkich jego projektów. 

Warto zaprzyjaźnić się z mediami 

Rynek nieruchomości jest dynamiczny i angażuje wielu odbiorców: kupujących, sprzedających oraz wynajmujących mieszkania. Jest też ważną częścią gospodarki kraju. Wszystko to sprawia, że media żywo interesują się daną tematyką. Dlatego warto być obecnym w mediach, nawiązywać relacje z dziennikarzami, dostarczać im ciekawych materiałów, odpowiadać na zapytania i komentować sytuację na rynku. Wdrożenie tego typu działań ma na celu nie tylko budowanie wizerunku samego inwestora, ale wpływa również na odbiór jego konkurencji.  Można zatem powiedzieć, że każdy z deweloperów ma realny wpływ na wizerunek całej branży.

Aby współpraca z mediami była owocna, należy wnikliwie zaznajomić się ze sposobem pracy dziennikarzy, poznać media, do których kieruje się przekaz, wiedzieć, jakich materiałów najbardziej potrzebują i co ich zaintryguje. W tym celu warto skorzystać z pomocy agencji PR, która zajmie się utrzymywaniem kontaktów, budowaniem bazy danych, a także przygotowywaniem materiałów w stosownej formie. Dobry PR-owiec jest jednocześnie dobrym dziennikarzem, a dostarczane przez niego artykuły z pewnością zainteresują media. 

Ludzie tworzą opinie

Media społecznościowe to obecnie stały element naszego życia i największa siła internetu. To również miejsce wymiany poglądów, szukania opinii i rekomendacji. Dlatego podejmowanie działań na tym polu jest obecnie koniecznością, również w branży nieruchomości.

Jednak sama obecność na Facebooku czy Instagramie nie wystarcza. Również tutaj niezbędna jest strategia komunikacji, tj. plan, na podstawie którego wiemy, jakie treści publikować, czy i jak odpowiadać na komentarze oraz jak tworzyć społeczność skupioną wokół marki.

Osoby poszukujące mieszkania korzystają z portali społecznościowych jako  miejsca, gdzie można wymienić się opiniami i doświadczeniami na temat dewelopera, od którego kupili lub zamierzają kupić lokal. Komentarze od ludzi, których można poznać z imienia i nazwiska, zobaczyć na zdjęciu są bardziej wiarygodne dla użytkowników niż wypowiedzi osób kryjących się pod pseudonimem na forach internetowych. 

Jakie treści zamieszczać na profilu? Warto angażować odbiorców we wspólne działania na rzecz ekologii,  poszerzać wiedzę na temat regulacji prawnych, które dotyczą bezpośrednio klienta czy inspirować w temacie urządzania wnętrz. Dostępność, szybkie i kulturalne odpowiadanie na komentarze i służenie pomocą na każdym etapie zakupu, zaowocują szacunkiem odbiorców.

Nie tylko dla promocji

Udział w targach czy organizowanie dni otwartych to popularna praktyka wśród deweloperów mieszkaniowych. Jest to bowiem dobry sposób na przedstawienie swojej oferty i możliwość wyróżnienia wśród konkurencji. Szukając sposobów na budowanie pozytywnego wizerunku, należy rozważyć udział w wydarzeniach niezwiązanych bezpośrednio z branżą, na przykład zawodach sportowych, dniach dzielnicy czy inicjatywach społecznych. Zaangażowanie w działania z zakresu CSR to nastawienie na interes odbiorców poprzez akcje charytatywne, aktywizację społeczności lokalnej oraz jej integrację. Efekty korzystne dla otoczenia można osiągnąć poprzez organizację działań proekologicznych, promowanie kultury danego obszaru, miasta lub dzielnicy. Warto postawić na mobilizację młodzieży do czynnego udziału w przygotowywanych przez dewelopera wydarzeniach, na przykład warsztatów czy zbiórek pieniędzy. Działania usługodawcy na rzecz otoczenia są dobrym sposobem na zdobycie sympatii i zaufania odbiorców. 

Budowanie pozytywnego wizerunku to zadanie trudne, złożone i czasochłonne, ale niezmiernie ważne, zwłaszcza w tej branży. Potrzeba dobrej strategii, regularnych działań i cierpliwości. Warto jednak by deweloperzy podjęli trud prowadzenia działań tego typu, gdyż z ich efektów korzystać będą oni sami.

tekst ukazał się w: