Jak zbudować wizerunek dewelopera godnego zaufania?

Bum na rynku nieruchomości trwa, a liczba nowych inwestorów rośnie. Wielu z nich po raz pierwszy realizuje inwestycję, planując przy tym budowę kolejnych. To dobry czas by zastanowić się własną marką i rozpocząć działania wizerunkowe, które będą wsparciem w procesie sprzedaży mieszkań dziś i w przyszłości.

Działania na wielu polach

Klienci dewelopera to przede wszystkim ludzie młodzi, ale już bardzo świadomi podejmowanych decyzji zakupowych. Zanim dokonają wyboru odpowiedniej dla siebie nieruchomości, często na własną rękę szukają informacji na temat inwestora realizującego projekt. Sprawdzają portfolio dewelopera, posiadane certyfikaty, a przede wszystkim opinie klientów, którzy już wcześniej skorzystali z jego usług.

Nieustający rozwój środków przekazu, czyli możliwości kontaktu z klientem sprawia, że dbanie o wizerunek to zajęcie bardzo pracochłonne. Jednocześnie nie sposób zrezygnować z komunikacji na tych kanałach, gdzie toczą się dyskusje na temat inwestycji czy samego dewelopera. Trzeba być czujnym i cały czas monitorować co o nas mówią i piszą – zwraca uwagę Anna Gumowska, CEO w Prime Time PR. – Właśnie dlatego dbanie o wizerunek na wielu płaszczyznach jednocześnie jest tak ważne – dodaje.

Media tradycyjne, internetowe, społecznościowe, targi, aż w końcu samo biuro sprzedaży inwestycji- wszędzie tam buduje się pozycję. Ważna jest spójność przekazu i szybkość w reagowaniu na pojawiające się komentarze czy zapytania. Warto pamiętać nie tylko o aktywności w celu pozyskania klientów, ale również działaniach posprzedażowych. Nic nie buduje bowiem zaufania do marki bardziej niż rekomendacja bliskiej osoby.

Dobre relacje z mediami

Dobry deweloper musi wzbudzać zaufanie. Tak wynika m.in. z raportu opublikowanego przez On Board PR. Analitycy wskazują, że najbardziej wiarygodnym i najpopularniejszym źródłem informacji dla respondentów są media – zarówno te tradycyjne, jak i nowe (Raport firmy On Board PR-ECCO Network). Co za tym idzie, deweloper, któremu zależy na pozytywnym wizerunku, musi zwracać uwagę na to, aby współpraca z mediami przebiegała w sposób korzystny dla obu stron.

Negatywne informacje działają na niekorzyść dewelopera, osłabiając jego wiarygodność. Deweloper, który chce być postrzegany jako profesjonalny, nowoczesny i godny zaufania, powinien dbać o to, aby dziennikarz był jego sprzymierzeńcem, nie wrogiem – podkreśla Anna Gumowska.

Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim dostępność i chęć do dzielenia się swoją wiedzą. Tworzenie informacji prasowych i ich wysyłanie, komentowanie zagadnień związanych z branżą, a także odpowiadanie na pytania dziennikarzy to podstawowe wymogi budowy dobrych relacji z mediami.

Aktywne social media

Kwestia wizerunku jest bezpośrednio związana z prowadzeniem działań w mediach społecznościowych. Tymczasem wielu deweloperów traktuje to zagadnienie bardzo pobieżnie lub zupełnie go unika. Brak regularności oraz konsekwencji w prowadzeniu profili czy też wyłączanie możliwości komentowania i oceniania to częsta praktyka w tej branży. Takie działania mają swoje konsekwencje. Dla potencjalnego klienta jest to bowiem sygnał, że z daną inwestycją może być coś nie tak, a deweloper próbuje coś przed nim zataić. Warto również pamiętać, że niezadowolony klient zawsze znajdzie miejsce by podzielić się swoją opinią, nawet jeśli jego komentarz zostanie usunięty.

Facebook to wciąż numer 1 wśród mediów społecznościowych w Polsce. Obecnie korzysta z niego ponad 16 mln użytkowników, z których większość (niemal 30%) stanowią osoby w wieku 25-34 lata. Nietrudno zauważyć, że to demograficzna grupa docelowa deweloperów, dlatego warto właśnie tutaj warto nawiązywać relacje z potencjalnymi klientami.

Z naszych analiz jasno wynika, iż przy aktywnym prowadzeniu działań na Facebooku, medium to stanowi drugie po Google’u źródło pozyskiwania ruchu na stronie – twierdzi Anna Gumowska. – Trudno bagatelizować taką pozycję – dodaje.

W ostatnim czasie intensywnie rozwija się inna platforma –  Instagram- z liczbą niemal 6 użytkowników w Polsce. Jest to znacznie mniejsza grupa w porównaniu do Facebooka, ale jednocześnie łatwiej tutaj przebić się do odbiorców i budować swój wizerunek w oparciu o atrakcyjne zdjęcia czy grafiki.

Bardzo ważną kwestią jest też regularność. Działania w mediach społecznościowych powinny być bowiem prowadzone przez 7 dni w tygodniu. Podobnie rzecz ma się z odpowiadaniem na wiadomości klientów. W przypadku braku czasu lub odpowiedniej wiedzy i umiejętności, warto to zadanie zlecić specjalizującej się w tej dziedzinie agencji PR.

Oryginalne materiały reklamowe

Kolejną ważną kwestią jest atrakcyjność i spójność materiałów promocyjnych. Projektując identyfikację wizualną inwestycji i pozostałych kreacji marketingowych, należy zawsze skupić się na tym, co jest największym atutem realizowanego projektu. Dobra lokalizacja, konkurencyjna cena, a może… duże balkony?

Nietrudno zauważyć, że większość reklam deweloperów jest do siebie bardzo podobna. Zupełnie jakby były tworzone według jednego, uniwersalnego szablonu. Wszystkie odnoszą się do podobnych wartości, najczęściej szczęścia rodzinnego – zauważa Anna Gumowska, CEO w Prime Time PR . – Tymczasem uwagę odbiorcy może przykuć zupełnie odwrotny przekaz. W tym miejscu ważne jest określenie grupy docelowej i ponowne, świeże spojrzenie na potrzeby naszych klientów – dodaje.

W branży nieruchomości bardzo często korzysta się z typowo reklamowych rozwiązań dotyczących np. wyprzedaży. Hasła typu “Jedyna taka okazja”, czy “To już ostatnie mieszkania”  wydają się być niezawodne w mobilizowaniu nawet najbardziej niezdecydowanych klientów. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że służą jedynie pozbywaniu się lokali, które sprzedają się najgorzej. Właśnie dlatego niezmiernie ważne jest, aby stworzyć unikatowy przekaz, który nie będzie kolejnym wyświechtanym sloganem.

tekst ukazał się w: