Emocje rządzą w branży nieruchomości

Mrugnięcie, serduszko, kciuk w górę – to przykłady popularnych w mediach społecznościowych symboli emocji. Stosowane w komunikacji wirtualnej nierzadko wyrażają więcej niż tysiąc słów. Coraz częściej znaki te widać również na profilach deweloperów i ich inwestycji. Czy i jak stosować emoji, by wspomóc i urozmaicić komunikację marek z branży nieruchomości?

Emocje w internecie 

“Emoji” i “emotikony” to niejednokrotnie pojęcia stosowane zamiennie, które mimo podobnego brzmienia mają inne znaczenie. Emoji to kolorowe symbole opisujące różne nastroje, a także zjawiska i przedmioty, takie jak flagi, budynki, warunki atmosferyczne,
a nawet zwierzęta. Emotikony, na których podstawie zostały opracowane emoji, opisują nastroje typowe dla człowieka – radość, śmiech, złość, smutek i zdziwienie. Stosowanie symboli wyrażających uczucia nie jest skomplikowane, gdyż emotikony tworzy się za pomocą znaków dostępnych na klawiaturze, na przykład dwukropek i nawias (uśmiechnięta buźka). Do komunikacji za pomocą emoji potrzebne są dodatkowe funkcje, dostępne w trybie tworzenia posta na portalach społecznościowych i komunikatorach, pod nazwą “Uśmiechy
i ludzie”, lub “Ikony Emoji”, bądź poprzez aplikacje takie jak Keymoji czy Emoji Booth Pro. 

Nastrój wpływa na zaangażowanie

Emotikony są oparte na Teorii Ekspresji Paula Ekmana, który wyróżnił podstawowe emocje człowieka – radość, zaskoczenie, złość, smutek, strach oraz wstręt. Emoji są rozszerzeniem tych uczuć, biorą pod uwagę możliwość odczuwania kilku emocji naraz, na przykład zaskoczenie może być radosne, jak i gniewne, a podczas wzruszającego zdarzenia można odczuwać smutną radość. 

– Uwzględniając emocje w komunikacji marki, można liczyć na większe zaangażowanie uczestników w udostępniany przekaz. Dzieje się tak, ponieważ te kolorowe symbole wyrażają emocje, pokazując markę z ludzkiej strony, z którą odbiorcom jest się łatwiej utożsamiać. Emoji są w stanie komunikować więcej niż przycisk caps lock, czy zbyt duża ilość wykrzykników, które niejednokrotnie używane w poście, nawet o pozytywnym przekazie, kojarzą się z krzykiem i złością. – mówi Anna Gumowska, CEO w Prime Time PR. 

Symbole emocji, przedmiotów i zjawisk, używane do rozmowy z odbiorcami budzą pozytywne skojarzenia i wprowadzają swobodną atmosferę. Dzięki emoji, charakter konwersacji jest podkreślony skuteczniej ze względu na możliwość zobrazowania za pomocą wyrazu ikony tego, co jest ważne w przekazie. Podobnie jest podczas komunikacji “twarzą w twarz”, w trakcie której o wydźwięku słów mówi wyraz twarzy rozmówcy. 

Emoji służą nie tylko zabawie 

Według Emojipedia (wyszukiwarka emoji) istnieje ponad 2 000 kolorowych ikonek, których użycie upowszechniło się do tego stopnia, iż doczekały się swojego święta – w dniu 17 lipca obchodzony jest Światowy Dzień Emoji. Warto pamiętać o użyciu tych kolorowych znaków w przekazie na portalach społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram, dla wprowadzenia swobody i rozluźnienia atmosfery. Pomimo iż emotikony, a także ich nowocześniejsza wersja, kojarzą się z zabawą, przemyślany dobór tych symboli sprawdzi się w przekazie wielu branż, w tym branży deweloperskiej. Emoji stosowane w poście pozwalają na precyzyjne określenie charakteru treści, niwelując powstawanie niejasności w odbiorze. Umiejętne stosowanie emocji to także szansa na kontrolowanie swojego wizerunku, szczególnie narażonego na opinie publikowane w Internecie. Warto zaznaczyć, że w 2018 roku dostęp do sieci miało ponad 77,5% Polaków (GUS “Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2018 r.”).

– Z naszego doświadczenia wynika, że zaangażowanie odbiorców jest większe, gdy pojawiają się posty opatrzone emocjami- tłumaczy Anna Gumowska, CEO w Prime Time PR – Do dobrych praktyk należy stosowanie emoji okazjonalnych, na przykład odnoszących się do świąt, a także takich, za pomocą których możemy opisać to, co oferuje inwestycja – słoneczne mieszkanie, własny ogród czy sąsiedztwo parków. Oczywiście liczy się umiejętny dobór znaków, a także ich ilość, tak aby przekaz nie zyskał infantylnego charakteru. – dodaje.

Język symboli ma swoje reguły

Emoji to język, którym swobodnie posługują się Millenialsi, a także pokolenie Z, czyli osoby, wychowane w dobie Internetu, dla których media społecznościowe i dostępne tam funkcje to codzienność. Również zazwyczaj osoby młode, urodzone w latach 80 i 90 są zainteresowane kupnem mieszkania, ponieważ chcą się usamodzielnić, założyć rodzinę. Planując przekaz w mediach społecznościowych warto mieć to na uwadze i prócz angażującej treści posłużyć się właśnie emocjami. Jak je stosować, aby zdobywać nowych fanów, a także wciąż zaskakiwać i utrzymywać zainteresowanie obecnych odbiorców? Trzeba przestrzegać kilku zasad: 

  1. Uważny dobór ikonek oraz ich ilość – przekaz powinien być przede wszystkim oczywisty dla odbiorcy, dlatego nie jest zalecane, aby zastępować każde słowo emocją. Konstruując post, można wybrać kilka słów opisujących inwestycję, na przykład dom, ogród, okno i w ich miejsce wstawić kolorowy symbol. 
  2. Emoji powiązane z treścią – istnieje ponad 2 000 znaków, dlatego o pomyłkę nie jest trudno. Wybierając emoji do tekstu, warto zwrócić szczególną uwagę czy dany znak pasuje do charakteru przekazu. 
  3. Tworzenie skojarzeń – do nazwy firmy, do dziedziny, którą się zajmuje bądź do  znaku wyróżniającego organizację, można wybrać kojarzące się z firmą emoji. Upowszechniając ją na portalach społecznościowych, stanie się wirtualnym symbolem powiązanym z marką. 
  4. Zaangażowanie odbiorców – emoji sprawdzą się jako sposób na zachęcenie fanów do aktywności na danym profilu. Zaangażowanie można uzyskać między innymi w serii postów, gdzie przedstawiany jest wybór, na przykład: balkon czy ogródek?, gdzie balkon to symbol like, ogród to symbol serduszko. Również emocje znajdą swoje zastosowanie w konkursach i quizach na profilu, na przykład: w komentarzu wpisz symbol, który przedstawia to, co jest dla Ciebie najważniejsze w nowym mieszkaniu. 
  5. Przekaz dopasowany do grupy odbiorców – emoji będą zrozumiałe przede wszystkim dla osób młodych. W komunikacji firmy, której główną grupą fanów są osoby starsze, warto ograniczyć ich ilość. 

Powyższe zasady są sposobem na stworzenie skutecznej komunikacji z użyciem emoji na portalach społecznościowych, których rola w wirtualnym świecie jest coraz większa. Ze względu na szeroki wybór symboli, można tworzyć urozmaicone posty, zapadające w pamięci nie tylko dzięki ciekawej treści, ale i dobrze dobranym znakom. Dla deweloperów prowadzących swoje kanały w mediach społecznościowych emoji powinny być integralną częścią komunikacji. Tak budowana treść oddziałuje szczególnie na osoby młode, które najczęściej poszukują mieszkań, a portale społecznościowe są ich źródłem informacji o inwestycjach.

tekst ukazał się w: